Taidetta ääritiloista


Monet Miroslaw Balkan teokset liittyvät historian traagisiin tapahtumiin tai hiljaisiin draamoihin. Teokset eivät julista mitään, ne ovat äänettömiä ja jättävät paljon sanomatta, mutta ovat painavia asioista, joista ei voi sanoin puhua. Hänen teoksissaan ja niiden materiaaleissa – tuhka, saippua, ruostunut teräs… – on nähty viitteitä juutalaisvainoihin; myös Tate Modernin teoksen mustaa tilaa on tulkittu viitteenä junavaunujen pimeyteen ja määränpään lopullisuuteen. Balkan uudemmat videoteokset on kuvattu keskitysleirien paikoilta: Vaatimaton maisema ei itsessään paljasta mitään, vain paikkojen nimet ja katsojan tieto niiden historiasta tuo niihin ankean sisällön.

Kuolema on ollut läsnä Balkan elämässä epäsuorasti lapsuudesta lähtien. Isä oli hautakiviveistäjä ja Balka varttui ja asuu edelleen Treblinkan lähellä. Vaikka hän on syntynyt sodan jälkeen, oli Puolan juutalaisten kohtalo läsnä hänen nuoruudessaan. Siitä ei kuitenkaan avoimesti puhuttu, mutta historian muisti oli läsnä epäsuorasti ja sitäkin painostavampana. Ei ehkä ole ihme, että hänet valittiin myös suunnittelemaan Baltian alueen uudemman katastrofin, Estonia-aluksen uppoamisen, muistomerkki Tukholmassa 1998. Se on yksi hänen lämmitetyistä veistoksistaan: se pysyy ihmisruumiin lämpöisenä säästä riippumatta.

Tavallaan myös Signaalit – positiivisesta yhteisöllisyydestä huolimatta – voi viestiä katastrofista. Jos joudumme joskus tosissaan palaamaan lippuviittomien käyttöön, on selvä että asiat eivät ole hyvin. Silloin teknologinen infrastruktuuri, jonka varaan meidän turvamme ja olemassaolomme perustuu, on kärsinyt pahoja vahinkoja tai kokonaan romahtanut. Se ei ehkä ole edes niin epätodennäköinen tulevaisuusvisio, sillä öljyyn, sähköön ja digitaaliseen teknologiaan perustuva yhteiskunta on haavoittuva; jos sota tai luonnonkatastrofi sen tuhoaa, historia ja tulevaisuus yhtyvät.

Keskusteluaiheita

Myös viime vuoden IHME-taiteilijan Christian Boltanskin taiteessa on sota-aikaan ja juutalaisvainoihin liittyvä katastrofin alavire. Katso oheismateriaali, kohdat ´Katoavuus´ ja ´Kuolema´. Keskustelkaa yhteyksistä ja eroista. Millä tavalla taide antaa välineitä käsitellä vaikeita asioita eri tavalla kuin historiallinen dokumentti?