IHME-koulu


  • Helsinkiläiset luokat osallistuivat Kateřina Šedán IHME-teoksen 2016, Ratikkasoittajien kiertueen ratikka-ajelulle maaliskuussa. Esiintymässä The Entropies. / The school groups from Helsinki participated Tram Buskers' Tour, the IHME Project 2016 by Kateřina Šedá in March. Performing The Entropies. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Vuoden 2017 Mitään mieltä? -pajoissa, Kannelmäen nuorisotalolla, tuunattiin telttaa. Teltan seinään syntyy kankaanpainannalla teksti: "Elämä on vaikeaa". Mitään mieltä? -workshops at the Kannelmäki Youth Centre. Kuva/ Photo: Titus Verhe

  • Meidän IHME-tilaisuudessa kuultiin vuoden 2017 IHME-kouluprojektista, jossa Englantilaisen koulun 8. luokkalaiset tekivät oman museon. / Our IHME -event in 2017 presented the IHME School project, The Museum of Freedom, which was made by the 8th grade pupils at the English School. Kuva / Photo: Veikko Somerpuro.

  • Mitään mieltä? -työpajoissa tuunattiin siirrettävä pop up -teltta nuorten omaan käyttöön. Kuva: Veikko Somerpuro / The IHME Workshop comprised a series of workshops in which a mobile pop-up tent was jazzed up for young people to use. Photo: Veikko Somerpuro

  • Aalto ARTS opiskelijoiden IHME-toast Café -projektissa mietittiin arjen ihmeitä ja syötiin paahtoleipää. / Aalto ARTS students made a IHME toast Café project where people were thinking what kind of miracles there are in everyday life. Toast were eaten too. Kuva/Photo: Veikko Somerpuro.

  • Aalto ARTS opiskelijaprojektissa kysyttiin kaupunkilaisilta missä heidän mielestään Kansalaistori sijaitsee. / Aalto ARTS student project was asking where the citizens think the Kansalaistori is actually located. Kuva / Phto: Veikko Somerpuro

  • Salaisuuksien kuuntelua Kulttuuriareena Gloriassa Aalto ARTS opiskelijoiden Unkown Archive projektissa. / Listening secrets at the Cultural Arena Gloria. Aalto ARTS students project was called the Unknown Archive. Kuva/ Photo: Veikko Somerpuro.

  • Nuorisoasiankeskus lainaa IHME-pajassa valmistunutta telttaa nuorten omiin tapahtumiin. Kuva: Veikko Somerpuro / The City of Helsinki Youth Department rents the tent out to young people for their own events. Photo: Veikko Somerpuro

  • Kannelmäen nuorisotalon Mitään mieltä? -pajoissa syntyi teltta nuorten omaan käyttöön. Kuva: Titus Verhe.

Tervetuloa IHME-kouluun

IHME-koulu on yhteinen nimitys IHMEen yhteistyöprojekteille koulujen, oppilaitosten, nuorisoasiainkeskuksen, opettajien ja taidekasvattajien kanssa.

Kaikki IHME-koulun tapahtumat ja aineistot ovat aina maksuttomia.

Seuraava IHME-koulusisältö julkaistaan loppuvuodesta 2017.

Lisätietoja antaa kulttuurituottaja Päivi Matalaan paivi.matala[at]ihmefestival.fi, p. 045 235 0080.

Voit myös ilmoittaa yhteystietosi (nimi, koulu, sähköpostiosoite) tiedotuslistallemme.

Seuraa meitä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa sekä tilaa IHMEen uutiskirje.
Festivaalin YouTube-kanavalta löydät puheenvuoroja taiteilijoilta, tutkijoilta ja muilta kulttuurikentän toimijoilta.


Kouluvierailut IHME-teoksella

IHME-teos tarjoaa keväisin ainutkertaisen taidekokemuksen lapsille ja nuorille. Sen teemojen pohjalta on luontevaa suunnitella ilmiökeskeistä opetusta, jossa oppilas on aktiivinen toimija. Koska tilausteos on joka vuosi uusi, myös osallistumisen tavat vaihtelevat.

IHME-teos 2017 oli Theaster Gatesin ja The Black Monks of Mississippi-kokoonpanon The Black Charismatic. Teos muodostui eri osista: elokuvasta, konsertista ja videoinstallaatiosta. Kouluryhmillä oli mahdollisuus osallistua teoksen eri osiin ja hyödyntää kouluille suunnattuja oppimateriaaleja. Oppimateriaaleja voi hyödyntää myös festivaalin jälkeen.


Meidän IHME – nykytaide ja oppiminen

Opettajien, taidekasvattajien ja yleisötyöntekijöiden omassa tilaisuudessa kerroimme vuoden 2017 yleisötyöprojekteista, jotka kietoutuivat Theaster Gatesin tuotannon teemojen ympärille.

Tilaisuuden keynote-puheen piti  Bristol Biennialin osallistamisen johtaja Rowan Lear otsikkolla Artificial Joy: Arts Participation in the Age of Social Media.

Katso Rowan Learin puheenvuoro (englanniksi)  >


IHME-paja nuorille

IHME-pajan 2017 "Mitään mieltä" tunnuskuva

IHME-pajan 2017 ohjasi taiteilijaduo Kalle Hamm (s. 1969) ja Dzamil Kamanger (s. 1948). Hamm ja Kamanger ovat hankkeen ensimmäisiä residenssitaiteilijoita; he työskentelivät Kannelmäen nuorisotyön yksikössä viikoittain kolmen kuukauden ajan.

Mitään mieltä? -niminen IHME-paja koostui 14 työpajan sarjasta, jossa tuunattiin siirrettävää pop up -telttaa nuorten omaan käyttöön. Työskentely oli käsillä tekemistä: osallistujat ilmaisivat mielipiteitään valmistamalla telttaan kiinnitettäviä viirejä, rintanappeja, banderolleja.

Kannelmäen nuoret esittivät toiveen oman lähiympäristönsä elävöittämisestä. Pajoissa syntynyt teltta on avoin myös alueen asukkaille, ja nuoret voivat myöhemmin lainata sitä tapahtumien järjestämistä varten. Teltan lainausta hoitaa joukko kesätöihin palkattuja nuoria.

IHME-pajan telttaan voit tutustua seuraavan kerran Kanneltalon Helsinki-päivä -tapahtumassa maanantaina 12.6. Sitratorilla klo 14–17.

Sitratorilla kysymys kuuluu: Mitään mieltä Kantsusta?! Teltassa pääset tuomaan mielipiteesi ja ajatuksesi kaikkien yhteisestä Kannelmäestä esiin joko kuvallisesti tai kirjallisesti. Luvassa mm. Suunnittele Kantsulle oma vaakuna ja Kaikki olennainen Kantsusta yhdessä tweetissä -skabat. Teltan toimintaa pyörittävät Kantsun nutan kesätyönuoret.

Seuraa teltan näkymistä nuorten tapahtumissa #mitäänmieltäteltta #ihmepaja #ihme2017

Seuraa hanketta IHME-pajan Facebook-sivulla >

IHMEen ja Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen välisen yhteistyön tavoitteena on tuoda esiin nuorten ajatuksia ja näkökulmia sekä luoda yhteisöllisyyttä nykytaiteen keinoin. Nuorisotaloilla vuosittain toteutuva projekti, IHME-paja pyrkii aktivoimaan erityisesti niitä nuoria, joille nykytaide ei ole ennestään kovin tuttua. Keskiössä ovat nuoret itse; työskentely tapahtuu heitä kuunnellen, avoimessa dialogissa. Osallistumisen kynnys pidetään matalana: ennakkoilmoittautumista ei tarvita ja projektiin voi osallistua joko useamman kerran tai vain piipahtaen.

Ohjaajina toimivat taiteilijat, joten osallistujat tutustuvat taidealaan myös ammatillisesta näkökulmasta. Kunkin vuoden IHME-teoksen teemat virittävät projektin sisältöä. IHMEen ja nuorisoasiainkeskuksen projekteissa 2012 alkaen ovat työskennelleet seuraavat taiteilijat: Meiju Niskala, Otto Karvonen, Sasha Huber, Kari Cavén ja Eero Yli-Vakkuri.

Katso Kalle Hammin ja Dzamil Kamangerin puheenvuoro Meidän IHMEessä 2017 >


IHME-kouluprojekti

”Hienoa oli, että sai itse päättää mitä tekee ja sai päättää museon nimen.”

”Oli siistiä päästä kokeilemaan eri materiaaleja, varsinkin niitä joita ei koulussa normaalisti pääse kokeilemaan.”

”Opin, että talostakin voi luoda taidetta.”

– Englantilaisen koulun 8. luokan oppilaiden palautetta

IHME-kouluprojekti on vuonna 2012 aloitettu IHMEen ja Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuvataidekasvatuksen muunto-opiskelijoiden kumppanuushanke. Sen tarkoitus on kehittää vuosittaisen IHME-teoksen sisältöihin pohjautuvaa taidekasvatustoimintaa kouluissa, tuoda esiin lasten ja nuorten ajatuksia taiteen keinoin sekä tehdä näkyväksi nykytaiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Kouluprojekti tarjoaa projektia ohjaaville opiskelijoille kokemuksen nykytaiteeseen perustuvan pedagogisen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Yhteistyökoulumme vuonna 2017 oli Englantilainen koulu Helsingistä, ja siellä kuvataideopettaja Päivi Huhtinen. Ohjauksesta vastasivat opiskelijat Tiina Hirvonen, Aino Kannisto, Milla Kuisma, Salla Laurinolli, Jemina Lindholm ja Veera Varteva lehtori Marja Rastaan johdolla. Koulun oppilaat toteuttivat opiskelijoiden ohjauksessa koulutilaan The Museum of Freedom – kokonaisuuden, jonne laitettiin esille oppilaille merkityksellisiä asioita.

IHME-kouluprojekti on toteutunut seuraavissa oppilaitoksissa: Helsingin eurooppalainen koulu, Tölö specialiseringsgymnasium, Forssan keskuskoulu, Helsingin saksalainen koulu, Helsingin Diakoniaopisto, Rauman freinetkoulu, Arabian peruskoulu, Pohjois-Tapiolan koulu ja Porolahden peruskoulu.


Aalto ARTS -projektit

IHME-festivaalin and Aalto-yliopiston ARTS-opiskelijoiden yhteistyö kiinnittyi Aallon NoVA koulutusohjelman (Master’s Programme in Nordic Visual Studies and Art Education) kurssiin, johon osallistui opiskelijoita myös muista taiteen koulutusohjelmista. Opiskelijaprojektien lähtökohtina olivat IHMEen historia and arkistot, joista syntyi neljä väljästi IHME-festivaaliin and kaupunkitilaan liittyvää opiskelijaprojektia and taiteellista tuotosta. Projektit olivat salaisuuksien keruuprojekti Unknown Archive, kaupunkitilaa jäsentävä Public Art, arkipäivän ihmeitä kuulosteleva IHME-toast Café sekä linnoitussaaren valtakausia omiin identiteetteihin peilaava Suomenlinna-ryhmä.

Projekteihin osallistuivat: Roee Cohen, Satu Hirvikoski, Outi Kallio, Parsa Kamehkhosh, Joosung Kang,  Kadri Kõiv, Anton Krohn, Valeria Nekhaeva, Anne Pelkonen, Lari Rantalainen, Laura Rämö, Heidy Tiits ja Silla Virmajoki. Kurssin ohjaajana toimi taidehistorioitsija and taidepedagogi Kaija Kaitavuori.

Katso Aalto ARTS -projektien esittely Meidän IHME tilaisuudessa >


Kulttuuri-TET IHMEessä

Kulttuuri-TETin ajatus on tarjota nuorille työelämään tutustumisjakso, jonka aikana heidät otetaan mukaan kehittämään kulttuurilaitoksen tai muun kentän toimijan toimintaa. 1–2 viikon jaksolle tullaan pienryhmässä, ja nuoret saavat jaksolle oman projektin.

IHMEen ensimmäisellä Kulttuuri-TET-jaksolla syksyllä 2016 pääpaino oli sosiaalisessa mediassa. Kolmen oppilaan ryhmä Latokartanon peruskoulusta esitteli nuorten suosimia sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttöä. TETläiset myös suunnittelivat ja toteuttivat sisältöä festivaalin kanaviin, joista uutena käyttöön otettiin IHMEen Snap-tili. Samalla harjoittelijat tutustuivat IHMEen arkeen, festivaalivalmisteluihin ja festivaalitiimin työnkuviin.

Jos haluaisit suorittaa TET-jaksosi IHMEessä tai toimit opinto-ohjaajana, lisätietoja Kulttuuri-TETistä IHMEessä antaa tuottaja Päivi Matala (paivi.matala[at]ihmefestival.fi, p. 045 235 0080).

Lue Maria Hiltusen, Jessica Markkulan ja Mimosa Mäkelän kirjoittama verkkouutinen Kulttuuri-TETistä IHMEessä >