Historia

  • IHME-nykytaidefestivaali 2016

    Kateřina Šedán IHME-teos, Ratikkasoittajien kiertue toi katusoittajat maailman metropoleista Helsingin raitiovaunuihin 16.–19.3.2016. Neljän päivän aikana kuultiin 300 tuntia elävää musiikkia kaupungin kaikilla kymmenellä raitiolinjalla, ja teoksen koki lähes 24 000 matkustajaa. Arkisesta matkasta tuli yhteinen, jaettu kokemus. Monipuolisen festivaaliohjelman ja IHME-koulun teemoja olivat IHME-teos, taide ja yhteisöt, taiteen ja opetuksen yhteydet sekä kysymys siitä, mitä taiteilijat tekevät. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

     

     

     

  • IHME-nykytaidefestivaali 2015

    Jeremy Deller suunnitteli IHME-teoksen nimeltään Saa koskea. Teoksessa yleisö pääsi arkisilla reiteillään kohtaamaan hetken yhteistä menneisyyttä, kun museoesineet jättivät vitriininsä ja matkasivat kaupunkilaisten käsiin julkisissa tiloissa. Pääkaupunkiseudun historiallisten museoiden kokoelmista valittuihin esineisiin oli mahdollista tutustua 16.-22.3.2015 seitsemässä eri kohteessa. Saa koskea -teoksen henkilökunta keskusteli yleisön kanssa esineistä ja ajanjaksosta, jolloin niitä on käytetty. IHME ja Jeremy Deller toteuttivat 28.-29.3.2015 myös vuorokauden kestävän rock-dokumenttien sarjan nimeltään 24 Hour Rockshow. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2014

    Yael Bartana käsittelee IHME-teoksessaan True Finn suomalaisuutta ja kansallista identiteettiä. Teokseen valittiin avoimen haun kautta kahdeksan taustoiltaan erilaista ihmistä päämääränä luoda utopistinen hetki Suomessa. Päähenkilöt asuivat yhden talvisen viikon ajan järven rannalla talossa, jossa elämää tallennettiin. Tosi-TV:n menetelmää, näyteltyjä kohtauksia sekä arkistomateriaaleja yhdistävä elokuva sai maailmanensi-iltansa 31.3.2014 elokuvateatteri Bio Rexissä. Tämän jälkeen teos oli katsottavissa Yle Areenassa vuoden 2014 loppuun asti. IHME-päivien teemana oli kansallinen identiteetti. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2013

    Vuoden 2013 IHME-festivaalilla Miroslaw Balka halusi antaa teoksensa ajan ja paikan kaupunkilaisille ja heidän tärkeille kysymyksilleen. Signaalit-teokseen osallistui kahdeksan yhteisöä ja se toteutui neljänä Kommunikaatiopisteenä, tapahtumana, joiden ytimessä olivat yhteisöjen kysymykset. Kukin tapahtumapäivä alkoi viestin esityksellä katutilassa lippuviittomin, minkä jälkeen asukkaiden, poliitikkojen, virkamiesten ja asiantuntijoiden välinen keskustelu alkoi. IHME-päivien teemana Vanhalla ylioppilastalolla oli taiteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2012

    IHME-nykytaidefestivaalilla 2012 yleisöllä oli mahdollisuus kokea ranskalaisen Christian Boltanskin Sydänarkisto-teos. Sydänarkisto toteutui tiloina, joissa kerättiin sydänäänitallenteita. IHME-nykytaidefestivaali vieraili Sydänarkiston myötä neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Joensuussa, Vaasassa ja Rovaniemellä. Vanhalla ylioppilastalolla järjestettyjen IHME-päivien teemoja olivat keräily ja arkisto. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2011

    Tanskalaisen Superflexin IHME-nykytaidefestivaalille 2011 laatima tilausteos oli elokuva ja veistos nimeltään Eläköön nykyaika (Stora Enson talo, Helsinki). Elokuva esitettiin Kauppatorilla 40 m²-kokoiselta LED-taululta siten, että alkuperäisen talon näki yhtä aikaa elokuvan rakennuksen kanssa. Elokuvassa rakennus muuttui joka hetki. Elokuvan kesto oli kymmenen vuorokautta ja se oli katsottavissa ympäri vuorokauden. IHME-päivien teemat liittyivät kaupunkiin, kaupunkisuunnitteluun ja tulevaisuuteen. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2010

    Vuoden 2010 IHME-teos oli kuvataiteilija Susan Philipszin Helsingin Rautatieasemalle suunnittelema ääni-installaatio Kun päivä laskee. Teoksessa taiteilija esitti ilman säestystä Sibeliuksen Sydämeni laulun, joka on sävelletty Aleksis Kiven samannimiseen runoon. IHME-teos oli esillä Helsingin Rautatieaseman keskushallissa kuukauden. Ääniteos saatteli asemalla liikkuvat paikasta ja mielentilasta toiseen. IHME-päivien teemat olivat Susan Philipszin IHME-teoksen hengessä ääni taideteoksena ja taide julkisessa tilassa. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME-nykytaidefestivaali 2009

    Ensimmäisen IHME-teoksen taiteilija oli brittiläinen kuvanveistäjä Antony Gormley vuonna 2009. Gormleyn Helsingin Kaisaniemen kentälle sijoittuneessa teoksessa Savi ja kollektiivinen keho kohtasivat julkinen ja yksityinen tila, savi ja paikalliset ihmiset. Kolmen elementin – fyysisen massan, tilan ja energian – kohtaaminen rohkaisi pohtimaan uusia vastauksia kysymyksiin ketkä taidetta tekevät, miten ja kenelle taidetta tehdään. Työskentely tapahtui neljän tunnin jaksoissa ja siihen oli mahdollisuus yhteensä noin 2000 osallistujalla. Lue lisää klikkaamalla julkaisun kansikuvaa.

  • IHME 0 -elokuvaohjelma 2008

    Taidesäätiö Pro Arten ensimmäinen tuotanto oli IHME 0. Elokuvateatteri Bio Rexissä 29.3.2008 esitetty elokuvakokonaisuus toi esiin säätiön toiminnan painopisteet: julkisen tilan, yhteisöllisyyden ja kansainvälisyyden. Elokuvaohjelman ensimmäisessä osassa esitettiin albanialaisen Anri Salan videoteokset ja brittiläisen Jeremy Dellerin yhteistyössä elokuvaohjaaja Mike Figgisin kanssa tekemä Battle of Orgreave. Toisen osan muodostivat Lauri Astalan sekä Elina ja Hanna Brotheruksen yhteinen teos ja liettualaisen Deimantas Narkevičiuksen elokuvat. Viimeisen esityksen aloitti Francis Alÿs ja sen päätti amerikkalaisen Matthew Barneyn elokuva Drawing Restraint 9.