IHME-teos

Seuraava IHME-festivaali järjestetään keväällä 2018. Vuoden 2018 IHME-teos julkistetaan syksyllä 2017.

IHME-teos 2017 mediassa

Hufvudstadsbladet 25.10.2016: Svart karisma och historia

Helsingin Sanomat 25.10.2016: Nykytaiteen kansainvälinen tähti työskentelee parhaillaan Helsingissä – nämä asiat Theaster Gatesista pitäisi tietää

Rumba.fi 25.10.2016: Kokeellinen musiikki Ihme-nykytaidefestivaalin keskiössä – teoksen tekijänä Theaster Gates

Aamulehti 26.10.2016: Mikä on mustien ihmisten lahja maailmalle? Nykytaidefestivaali IHME etsii mustaa karismaa

Helsingin Sanomat 6.4.2017: ”Mustien tehtävä on ollut viihdyttää tai houkutella valkoisia”, sanoo Helsinkiin saapunut nykytaiteen supertähti

Suomen Kuvalehti 7.4.2017: Gospelia hiljaisille

Yle Radio 1 8.4.2017: Kultakuume

Ruskeat Tytöt -verkkomedia 10.4.2017: Q&A: Theaster Gates

frieze 24.4.2017: The Black Charismatic

Konsten.net 26.4.2017: Theaster Gates i Helsingfors

Kunstkritikk 28.4.2017: Urban musical improvisations


Keskustelu: näkökulmia IHME-teokseen lauantaina 29.4.

The Black Charismatic -videoinstallaation viimeisenä aukiolopäivänä lauantaina 29.4. klo 14–15 Suomen Pelastusarmeijan Temppelillä (Uudenmaankatu 40) keskusteltiin Theaster Gatesin teoskokonaisuudesta.

IHME on kutsunut joka vuosi eritaustaisia ihmisiä eri aloilta jakamaan kokemuksensa IHME-teoksesta. Tänä vuonna teosta kommentoivat ja lauantain keskustelutilaisuuteen osallistuivat helsinkiläisfeministi Maija Baijukya, arkkitehti, muusikko Tuomas Toivonen sekä Suomen Pelastusarmeijan PR-työn ja digitaalisen markkinoinnin kehittäjä Joona Junkkari.

Kaikkien puheenvuorot ovat katseltavissa myös IHMEen YouTube-kanavalla:

Katso Baijukyan videokommentti täällä >

Toivosen kommentin pääset katsomaan täällä >

Junkkarin kommentti on katsottavissa täällä >

Lauantain keskustelun jälkeen paikalle tulleilla oli mahdollisuus osallistua The Black Monks of Mississippin, Gatesin musiikillisen ensemblen, levyjen arvontaan.


“Ääni voi toimia hyvin monin tavoin, kuten väri.”

– IHME-taiteilija Theaster Gates

The Black Charismatic huhtikuussa

Chicagolaistaiteilija Theaster Gatesin ja The Black Monks of Mississippin IHME-teos The Black Charismatic koetaan huhtikuussa Helsingissä:

Keskiviikkona 5.4.2017 klo 18.00 The Black Charismatic -elokuvan maailmanensi-ilta ja elokuvan ainoa esitys festivaalilla, Finnkino Tennispalatsi, sali 2, Salomonkatu 15, Helsinki. Ilmainen sisäänpääsy, tapahtuma on täyteen varattu.

6.–29.4.2017 avoinna klo 10.00–18.00 päivittäin (sunnuntaisin suljettu) The Black Charismatic –installaatio, Suomen Pelastusarmeijan Temppeli, Uudenmaankatu 40, Helsinki. Ilmainen sisäänpääsy.

Torstaina 6.4.2017 klo 19.00 The Black Charismatic -konsertti, Temppeliaukion kirkko, Lutherinkatu 3, Helsinki. Ilmainen sisäänpääsy, tapahtuma on täyteen varattu.


Theaster Gates ja äänen voima

IHMEen festivaalitrailerissa Theaster Gates pohtii, onko musiikilla voima kuvata nykytaiteen historiaa tavalla, johon jalustalla esitetty taide-esine ei pysty. Missä on elävän esityksen, ainutkertaisen ja yhteisen kokemuksen voima? Portossa sijaitsevan Serralves-museon The Black Monastic -konsertissa syksyllä 2014 The Black Monks of Mississippi -kokoonpanossa oli mukana niin chicagolaisia kuin portugalilaisiakin muusikoita. He esittivät Gatesin johdolla yli tunnin pituisen katkeamattoman kokonaisuuden, jossa kuultiin materiaalia mm. Joseph Beuysilta. Beuysin kaltaisen taiteilijan merkitystä Gatesin tuotannossa ei ole vaikea nähdä: kummallekin taiteilijalle on ominaista pyrkimys laajentaa käsitystä siitä, mitä kaikkea taide voi olla, ajatus kaikkien ihmisten potentiaalista luovina yksilöinä ja luottamus taiteen mahdollisuuksiin vaikuttaa yhteiskunnassa.

“Musiikki tai ääni voi toimia monin tavoin, kuten väri. Sillä on muotonsa ja erilaisia tapoja ymmärtää abstrakti muoto. Kun alkaa nähdä näitä vastaavuussuhteita äänen ja värin välillä, avautuu ihmeellisiä maailmoja. Silloin ei ehkä ole niin tärkeää selittää näkemäänsä vaan voi astua ilmaisun maailmaan. Ehkäpä olen palaamassa välittömämpään ilmaisuun yhtenä ymmärtämisen ja merkityksen luomisen tapana”, pohtii Gates.

Musiikillisista lähtökohdista gospelilla ja hengellisyydellä on erityinen asema Gatesin työskentelyssä. Se ei kuitenkaan ole The Black Monks of Mississippin päämäärä, mutta tarjoaa pohjan yhteiselle improvisaatiolle. ”Musiikki, jota teemme ei rajoitu gospel-musiikkiin, vaikka tiedän, että musta gospel on erityinen musiikin laji, jossa on oma rakentensa, perinteensä ja merkityksen synnyttämisen tapansa. Musiikkimme tavoittelee ekstaattista ilmaisua, mutta jättää uskonnollisen kohtaamisen läsnäolijalle. Ääni voi tehdä monenlaisia asioita ja me olemme vasta matkalla kohti ymmärrystä siitä, mitä ääni oikeastaan tekee.”

Kulttuuristen vaikutteiden omaksuminen tai tiukemmin määriteltynä kulttuurinen omiminen on ollut vilkkaan keskustelun aiheena Suomessa Laura Lindstedtin Oneironin ja siihen vastanneen Koko Hubaran blogikirjoituksen myötä. Keskustelua jatkoi Jenni Hiltusen Grind-teos, jossa käytetään saamelaispukua alkuperäiskansaa loukkaavalla tavalla. Myös Gatesin tuotannosta voi löytää aiheeseen liittyviä teoksia, joissa hän lähestyy asiaa esimerkiksi lainaamalla tunnetun modernistiveistäjä Constantin Brancusin teosten elementtejä. Hän on myös kopioinut afrikkalaisia muinaisveistoksia ja signeerannut ne omalla nimellään ylipäätään nimetäkseen ne. Näin hän kommentoi länsimaisten taiteilijoiden tapaa lainata afrikkalaista kulttuuria tunnustamatta lähteitä.

”En ole varma onko appropriaatio tai lainaaminen jotain mitä teen. Ainakin voidaan sanoa, että minua kiinnostaa, mistä valta tulee – tässä tapauksessa äänen valta – ja miten se toimii. Munkkien työssä on pyrkimys löytää voimaa kehon ja pitkäkestoisten projektien kautta. On totta, että ihmiset kaikkialla maailmassa tekevät tiettyjä merkityksiä tuottavia tekoja ja että minä saan niistä vaikutteita, mutta kauneus tässä piilee siinä, että keskustelu ei ole mustavalkoista tai lähtöisin enemmistö vs. vähemmistö -asetelmasta. Nämä ovat oikeastaan aika banaaleja lähtökohtia pohtia karismaattista. Me teemme mustaa musiikkia. Se on synnyttänyt hyvin monenlaista musiikkia. Olen hyvin kiinnostunut siitä, mikä synnyttää hengellistä äänen voimaa.”

Lue lisää Theaster Gatesin ajatuksista >


Theaster Gatesin luento torstaina 27.10. 

Vuoden 2017 IHME-taiteilija Theaster Gates luennoi yleisölle avoimessa tilaisuudessa torstaina 27.10 klo 18 Taideyliopiston Exhibition Laboratoryssa (Merimiehenkatu 36, Helsinki). Gatesin aiheena olivat musiikki taiteellisen työskentelyn muotona ja taide julkisessa tilassa. Gatesin kokeellisen jazzyhtyeen The Black Monks of Mississippin jäsenet osallistuivat keskusteluun.


IHME-teos 2017: The Black Charismatic  

IHME-nykytaidefestivaali on kutsunut taiteilija Theaster Gatesin ideoimaan ensi vuoden IHME-teoksen. IHME kutsuu joka vuosi taiteilijan tai taiteilijaryhmän toteuttamaan tilaustyönä teoksen julkiseen tilaan. Gates esittelee suomalaisille yhden kollektiivisen taiteellisen tuotantonsa kulmakivistä: kokeellisen jazzyhtyeensä The Black Monks of Mississippin. Ensi vuoden huhtikuussa toteutuva teos koostuu neljästä osasta: julkisessa tilassa esitettävästä videoinstallaatiosta, The Black Monks of Mississippi -ryhmästä kertovasta elokuvasta, kokoonpanon debyyttilevyistä ja konsertista.

Theaster Gates vieraili lokakuussa yhtyeensä kanssa Suomessa. Vierailunsa aikana ryhmä esitti improvisoituja esityksiä erilaisissa tiloissa. Syntynyt materiaali tulee toimimaan osana videoteosta ja elokuvaa, jonka keskiössä ovat yhtyeen esiintymiset osana Theaster Gatesin taiteellista tuotantoa. Festivaalin kaksi kohokohtaa, jotka nähdään vuoden 2017 huhtikuun alussa, ovat elokuvan maailman ensi-ilta ja The Black Monks of Mississippin tähdittämä live-konsertti.

Vuoden 2017 IHME-teoksen nimi on The Black Charismatic.  Mustien historia, kulttuuri ja nykytilanne Yhdysvalloissa ja muualla ovat aina tavalla tai toisella läsnä Gatesin projekteissa. Tässä yhteydessä Gatesille sana ’karisma’ tarkoittaa mustien lahjaa: kykyä, joka syntyy yhtäältä kehon liikkeestä, yhdessäolosta ja toisaalta keskittymisestä sisäiseen, mietiskelyyn ja ajan kulkuun. Gatesin omin sanoin The Black Monks of Mississippi tavoittelee yhtä aikaa pyhyyttä ja inhimillisyyttä, huumaa ja pidättäytymistä. Yhtyeen esiintymisissä hyödynnetään improvisaatiota, jossa bluesin sielu, gospelin henki ja buddhalaisten mantrojen meditatiivisuus yhdistyvät. Afrikkalais-amerikkalaisen runoilija ja teoreetikko Fred Motenin mukaan improvisaatio on hyvä lähtökohta mustan estetiikan ymmärtämiselle, ei pelkästään jazzissa vaan kaikilla mustan kulttuurin alueilla. Improvisaatio on keino saavuttaa transsendenttista tietoisuutta, kun kollektiivinen toiminta ylittää yksilön rajoitukset sekä sen, miten yksilön käsite ymmärretään.

IHME-teos 2017 kutsuu mukaan kokemukseen, jossa sielullinen hetki keskellä arkea voi samalla tarkoittaa tutkimusmatkaa ihmisten kollektiiviseen kapasiteettiin ja taiteen voimaan.


Taiteilijaesittely

Theaster Gates (s. 1973) on afrikkalais-amerikkalainen taiteilija Chicagosta, jonka tuotantoon kuuluu veisto-, maalaus- ja performanssitaidetta, hylättyjen tilojen kunnostamista ja käyttöönottoa, unohdettujen arkistomateriaalien palauttamista käyttöön ja yhteisöjen aktivoimista. Hänellä on kolme tutkintoa: kaupunkisuunnittelusta, keramiikkataiteesta ja uskontotieteestä. Nämä kolme alaa nivoutuvat kiinnostavalla tavalla yhteen hänen taiteessaan: saviesineissä ja -astioissa, yhteisöllisyyden ja rakennuksien uudelleenaktivoinnissa Chicagon eteläisissä lähiöissä sekä The Black Monks of Mississippin esiintymisissä. Gates on saanut kansainvälistä tunnustusta Chicagon South Siden kaupunginosassa toteuttamastaan Dorchester Projects –hankkeesta, jossa paikalliset puusepät käyttivät kierrätysmateriaaleja hylättyjen rakennuksien kunnostamiseen. Rakennukset heräsivät henkiin mm. elokuvateatterina, kirjastona ja taiteilijaresidenssinä. Gatesilla on taiteilijana monta roolia, hän on mm. keramiikkataiteilija, katalysaattori ja kaupunkisuunnittelija, joka yhdistää yhteisöjä ja on kiinnostunut käänteisistä gentrifikaatioprosesseista. Tällä hetkellä häntä kiinnostavat erityisesti mahdollisuudet, joita gastronomiasta, henkisyydestä ja kulttuurista avautuu tilan ja toiminnan näkökulmista.

Gatesin toinen läpimurto kansainvälisellä taidekentällä oli teos Twelve Ballads for Huguenot House, jonka hän toteutti dOCUMENTA (13) -nykytaiteen katselmukseen Kasselissa. Projektia varten hän sai käyttöönsä Kasselin kaupungissa sijaitsevan 200-vuotiaan hotelli Huguenot Housen, johon hän ja hänen työryhmänsä rakensivat asuinhuoneet itselleen kolmeksi kuukaudeksi ja näyttelytiloja. The Black Monks of Mississippi -kokoonpano käytti tiloja myös musiikkinsa levyttämiseen ja esittämiseen yleisöille. Hugenotit olivat Ranskasta karkotettuja protestantteja, jotka asettuivat asumaan Saksaan. Gates havaitsi yhteyden hugenottien ja afrikkalaisen diasporan välillä, ja tila toimi symbolisena kunnianosoituksena kaikille niille, jotka ovat olleet pakotettuja lähtemään kodeistaan ja tarvitsevat kotia.

Gates on voittanut arvostetun 2015 Artes Mundi -taidepalkinnon vuonna 2015, perustanut yleishyödyllisen, kiinteistökehittämiseen keskittyvän Rebuild-säätiön ja hän toimii professorina Chicagon yliopiston visuaalisten taiteiden laitoksella.


Valintakriteerit

IHME-festivaalin asiantuntijaryhmäTuula Arkio (puheenjohtaja), Paula Toppila, Hanna Johansson, Leevi Haapala ja Timo Valjakka – kutsui Theaster Gatesin luomaan vuoden 2017 IHME-teoksen ja iloitsee tilaisuudesta tehdä hänen kanssaan yhteistyötä. Theaster Gatesin valinnalle oli useita perusteita. Hänen taiteellinen tuotantonsa kiehtoo moninaisuudellaan ja syvyydellään ja sisältää monia eri kerroksia katsojien löydettäviksi. Taiteilijana hän etsii jatkuvasti uusia lähestymistapoja ja siten haastaa käsityksiä siitä, mitä nykytaide voi olla. Erinomainen esimerkki siitä on Gatesin dOCUMENTA (13) -katselmukseen toteuttama teos Twelve Ballads for Huguenot House, jonka koko työryhmä pääsi kokemaan paikan päällä Kasselissa. Tähänastisista IHME-taiteilijoista hän on ensimmäinen, jonka työ kytkeytyy syvästi kaupunkisuunnitteluun, historiaan ja mustaan kulttuuriin. Hänen tapansa lähestyä julkista tilaa on inspiroiva, ja odotamme innolla, että pääsemme näkemään hänen teoksensa ja sen vaikutukset täällä Suomessa sekä nauttimaan The Black Monks of Mississippi -yhtyeen kollektiivisesta kokemuksesta.

Näistä linkeistä löydät lisää tietoa taiteilijasta:

Theaster Gatesin kotisivut:
http://theastergates.com/home.htm

Theaster Gatesia edustaa White Cube -galleria:
http://whitecube.com/artists/theaster_gates/

Gatesin luento TED-konferenssissa:
https://www.ted.com/talks/theaster_gates_how_to_revive_a_neighborhood_with_imagination_beauty_and_art

Taiteilijan henkilöhaastattelu:
http://www.newyorker.com/magazine/2014/01/20/the-real-estate-artist

Theaster Gates Brilliant Ideas -sarjassa, jossa haastatellaan merkittäviä nykytaiteilijoita:
https://www.youtube.com/watch?v=u1D4ne1jQKs


Aiempien vuosien IHME-taiteilijat ja teokset

2008: Elokuva- ja videotaiteen kokonaisuus: Anri Sala, Jeremy Deller, Lauri Astala & Elina ja Hanna Brotherus, Runa Islam, Christian Marclay, Deimantas Narkevičius, Francis Alÿs, Matthew Barney

2009: Antony Gormley: Savi ja kollektiivinen keho

2010: Susan Philipsz: Kun päivä laskee

2011: Superflex: Eläköön nykyaika (Stora Enson pääkonttori, Helsinki)

2012: Christian Boltanski: Sydänarkisto

2013: Miroslaw Balka: Signaalit

2014: Yael Bartana: True Finn – tosi suomalainen

2015: Jeremy Deller: Saa koskea

2016: Kateřina Šedá: Ratikkasoittajien kiertue

Tutustu IHMEen historiaan täällä.