Elokuva- ja videotaide


  • Marie José Burki, A Film, 2017, stillkuva elokuvasta./Marie José Burki, A Film, 2017, still image. Courtesy of the artist.

  • Lothar Baumgarten, Der Ursprung der Nacht (Amazon Cosmos), 1977, stillkuva./Lothar Baumgarten, Der Ursprung der Nacht (Amazon Cosmos), 1977, still image. Courtesy of the artist.

  • Jan Švankmajer, Hyönteiset, 2017, stillkuva./Jan Švankmajer, Insect, 2017, still image. Courtesy of the artist.

Korjaamo Kinon elokuvaesitykset

Lauantaina 26.5. klo 16:00

Lothar Baumgarten, Der Ursprung der Nacht (Amazonas Kosmos), 1977, 102′ (ei dialogia, tekstejä saksaksi)

IHME taustoittaa festivaaliteemojaan esittämällä klassikkoteoksen uraauurtaneelta taiteilijalta. Tänä vuonna esitämme saksalaisen käsitetaiteilija Lothar Baumgartenin (s.1944) teoksen Der Ursprung der Nacht (Amazonas Kosmos), joka on kuvattu vuosina 1973–1977. Baumgarten käsittelee teoksissaan luonnon ja kulttuurin vastakkainasettelua, länsimaisesta kolonialismia ja toiseutta. Elokuvan alussa Tupi-intiaanien kertomus yön alkuperästä kehystää muutoin täysin kuvan ja kuvatun ympäristön äänten rytmin varaan rakentuvaa teosta. Elokuvan näkökulmaksi valittu matkailijan tutkiva katse kasvien ja eläinten maailmaan synnyttää illuusion trooppisesta paratiisista.

Lauantaina 26.5. klo 19:00

Marie José Burki, A Film, 2017, 61′ 40” (kieli: englanti)

Sveitsiläinen taiteilija ja valokuvaaja Marie José Burki tutkii, miten eri tavoin havaittua voidaan luokitella ja esittää. A Film on kollaasi keskusteluista, joiden aiheet soljuvat vapaasti ilmastonmuutoksesta ja lajien katoamisesta aina pianisti Glenn Gouldin tulkintoihin. Elokuva kutsuu unelmoimaan maisemien lipuessa ohi, käpertymään rauhaisan valkokankaalla puhaltavan tuulen kainaloon. Taiteilija on läsnä lauantain esityksessä ja keskustelee festivaalin toiminnanjohtaja Paula Toppilan kanssa ennen elokuvaa.

Lauantaina 26.5. klo 17:30

Jan ŠvankmajerHyönteinen, 2018, 98′ (englanninkielinen tekstitys)

IHME esittää tšekkiläisen surrealistisen elokuvan mestari Jan Švankmajerin uusimman pitkän elokuvan Suomen ensi-illan. Švankmajer tunnetaan animaatioistaan ja lyhytelokuvistaan, joista festivaalilla on aiemmin nähty Puutarhuri -niminen elokuva vuodelta 1968. Hyönteiset on 84-vuotiaan ohjaajan viimeinen pitkä elokuva ja pohjautuu tšekkiläisten Čapekin veljesten vuonna 1922 kirjoittamaan satiiriin, jossa ihmisen ja hyönteisen yhteensovittamisyritys synnyttää mitä merkillisimmän tapahtumaketjun. Elokuvassa harjoitellaan näytelmää, jonka pääosassa esiintyvät Sontiainen, Loinen, Rouva Toukka ja Laulukaskas-pariskunta. Elokuvan inhorealismia lähentelevä näkökulma ihmislajiin kiteytyy Švankmajerille tyypilliseen liioiteltuun – etenkin suunsisäiseen – äänimaailmaan.

Ohjaaja kertoo viimeisestä elokuvastaan YouTubessa >

Elokuvantekijöiden esittelyt >


Henrik Håkanssonin elokuvat Korjaamo Kinossa

Perjantaina 25.5. klo 16:00 ja 21:00, lauantaina 26.5. klo 14:00 ja 21:00

IHME-teos 2018: Henrik Håkansson, THE BEETLE, 2018, kesto ilmoitetaan myöhemmin

THE BEETLE-elokuvan päähenkilö on Hylochares cruentatus eli suomeksi halavasepikkä. Se on alle senttimetrin pituinen uhanalainen kovakuoriainen, jonka elinympäristöä on Vantaan Mätäojan entinen kostea joenuoma. Halavasepikkää ei ole tiettävästi havaittu missään muualla maailmassa ja siksi sen elinympäristö Myyrmäessä on suojeltu. Valitessaan halavasepikän IHME-teoksensa lähtökohdaksi Håkansson liittää siihen päivän polttavat kysymykset ilmastonmuutoksesta, lajien monimuotoisuuden vähenemisestä, sekä ihmisen ja luonnon suhteesta. Elokuvan kokeellinen elektroninen musiikki on peräisin Mika Vainion (1963-2018) konsertista Sónar-festivaalilla vuonna 2015. IHME-teos on festivaalin päätuotanto, jonka tekijäksi festivaali kutsuu kansainvälisesti tunnetun taiteilijan. Elokuvan maailmanensi-ilta on perjantaina 25.5. Korjaamolla.

Perjantaina 25.5. klo 18:45 ja lauantaina 26.5. klo 13:00 (Lintukonsertti lokak.23, 2005 ja THE END -teoksen yhteisesityksen ajat)

Henrik Håkansson, Lintukonsertti lokak. 23, 2005 (Carduelis carduelis) Osa 1, 2005, 30′

Hyönteisten ohella Håkanssonin suosikkikategorioita eläinmaailmassa on linnut. Teoksessa nimeltään Lintukonsertti lokak. 23, 2005 (Carduelis carduelis) Osa 1 konserttisaliin tuodun puun oksalla yleisölle esiintyy tikli. Royal Academy of Musicissa esiintynyt lintu yleisöineen dokumentoitiin livenä 16 mm:n filmille. Tässä taiteilijan rakentamassa tilanteessa brittiyleisölle varsin tuttu lintu näyttäytyykin eksoottisena ja yleisyydestään huolimatta haavoittuvaisena. Molemminpuolinen tarkkailuasema teki yleisöstäkin esiintyjän, etenkin kun tikli – huolimatta tilassa soitetusta lajitoverinsa nauhoitetusta laulusta – ei koko esityksen aikana laula. Teoksen tuottaja oli Frieze-taidemessut, Lontoossa.

Henrik Håkansson, THE END, 2011, 12 min

Hyönteismaailma on tarjonnut päähenkilön Håkanssonin tuotantoon jo ennen THE BEETLE -elokuvaa. THE END -teoksen (2011) kohde on videolla esiintyvä arkinen kärpänen, jolle sävelletyn kappaleen orkesteri esittää. Esitys on toteutettu tähän mennessä kolmen eri kokoonpanon kanssa: THE END ensemble (2011), Sydneyn Sinfoniaorkesteri (2014) ja Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo (2016). Tämä tummanpuhuva musikaalinen draama pitää otteessaan ja kuvaa kärpäsen elämänkaaren. Sävellys on tehty lukuisille instrumenteille ja ihmisäänelle, ja sen läpi kuljettavat voimakkaat jännityksen, melankolian, pelon ja haavoittuvuuden tunnelmat.


Videoteokset Korjaamon Kulmasalissa

Festivaalin keskusteluohjelmien tauoilla Korjaamon Kulmasalissa ja KINOssa esitetään neljän suomalaistaiteilijan, Antti Laitisen, Tuula Närhisen, Kati Rooverin ja Jenna Sutelan, videoteoksia.

Antti Laitisen videoteoksiksi dokumentoitujen performanssien pääosassa on ihminen ja hänen pyrkimyksensä järjestää ympäröivää luontoa uudelleen: siirtää järvi, liikuttaa puun oksia tuulen tavoin tai koota pilkottu puu uudelleen yhteen. Tämä kaikki yhden miehen voimin.

Tuula Närhisen videoissa tarkastellaan luonnonilmiötä visuaalisen, esteettisen materiaalin tuottajana: veden jäätymistä kuuraksi, kasvivärien haihtumista tai sitä, miten meren aallot saavat muoviroskan loputtomaan liikkeeseen. Keskellä planeettamme ekologista kriisiä Närhisen teokset ovat monitasoisia kommentteja ilmastonmuutokseen ja niin sanottuun ihmisen aikakauteen, antroposeeniin.

Nämä teemat viedään astetta pidemmälle Kati Rooverin teoksissa, joissa pohditaan planeettamme tilaa paikoissa, joissa ilmastonmuutos näkyy selvimmin: metsäkadon harventamissa sademetsissä ja lämpenevän ilmaston haitoille alttiissa vuoristoissa.

Jenna Sutela puolestaan vie taiteilija-tutkijan katseen mikrobeihin ja limasieniin meditatiivisissa teoksissaan, joiden joukossa nähdään myös aivan uusi teos Hoolobiont. Teoksen pääosassa esiintyvät mikro-organismit, jotka edellyttävät ääriolosuhteita säilyäkseen hengissä. Samalla ne herättävät kysymyksen siitä, onko ilmastonmuutoksen etenemistahti liian nopea lajeille muuntua sopeutuakseen vai onko toivomme näissä edelläkävijöissä.

Perjantaina 25.5. Korjaamon Kulmasalissa klo 16:00-16:45
Tuula Närhinen:
Kromatogrammeja kasvien väreistä, 2001, äänetön, 6´35 min
Muovimuotoilua Itämerestä, 2014, äänetön, 10 min (screening –versio)
Frostiana – teossarja, osa Kuurankukkia, 2006, äänetön, 14´53 min

Perjantaina 25.5. Korjaamo Kinossa klo 18:00-19:30
Jenna Sutela:
Nam-gut, 2017, 19´50 min
Holobiont, 2018, kesto ilmoitetaan myöhemmin
JIRI I O WA NU RU DAINICHI T-1000 -videomantra, 2017, 2´15 min (esitetään noin tunnin pituisena luuppina

Lauantaina 26.5. Korjaamon Kulmasalissa klo 13:00-14:00 (Blanc ja Flowing Place) jatkuen klo 18:30-19:00 (Coexistence). Klo 13:30 taiteilija esittelee ohjelmaan valitut videoteokset.
Kati Roover:
Blanc, 6´30 min
Flowing Place, 15min
Coexistence, 2018, 19´52 min

Lauantaina 26.5. Korjaamon Kulmasalissa klo 15:00-16:00
Antti Laitinen:
Tree Reconstruction, 9 min
Marionette, 2017, 11min 13s
Bark Boat, 2010, 14min 45s
Lake Shift, 2016, 15´31 min

 

 

Lue lisää taiteilijoista >