IHMEen kokijoita 389 553 vuosina 2009-2018

30/04/2019
IHMEen yleisöjä seuraamassa teoskeskustelua THE BEETLE -teoksesta keväällä 2018. Kuva: Veikko Somerpuro.

Kevät on ollut perinteisesti IHME-festivaalien tapahtuma-aikaa. Vuosittainen IHME on ollut mitä suurimmassa määrin yhteinen ponnistus, jossa tiivistyy huikea määrä ammattitaitoa, innostusta ja työtä jokaista IHME-teosta kohtaan. Tänä vuonna, kun uutta toimintaa suunnitellaan vuosille 2020-22, on hyvä hetki vielä kurkistaa menneisiin festivaaleihin numeroiden kautta.

”Kunkin vuosittaisen IHME-teoksen suunnittelu ja toteuttaminen edellyttää läheistä yhteistyötä kutsutun taiteilijan kanssa, mutta myös jokaisen teostuotannon ympärille koottavan monialaisen asiantuntija- ja toteutustiimin kokoamista ja johtamista. Vuosittain pelkästään teoksen tekemisessä mukana on ollut vaihtelevasti 30-50 henkilöä, yritystä tai kumppania ja kun koko festivaali lasketaan mukaan, luku nousee keskimäärin 20-50 toimijalla ”, kertoo IHMEen toiminnanjohtaja ja kuraattori Paula Toppila, joka on johtanut IHMEen operatiivista toimintaa sen perustamisesta lähtien.

IHMEen ydin tiimi on hyvin pieni, toimistossa teos- ja festivaalituotannossa on työskennellyt ympärivuotisesti 1-3 henkeä.  IHMEen toimintaa linjaavaan asiantuntijatyöryhmään on kuulunut viisi henkeä, joista neljä on toiminut myös IHMEttä järjestävän Taidesäätiö Pro Arten hallituksessa.

104 yhteistyökumppania, 120 työsopimusta

Tapahtuma-aikana tämä ydinjoukko on kasvattanut mitoiltaan moninkertaiseksi riippuen kulloisenkin teostuotannon erityispiirteistä. Esimerkiksi tapahtuuko teos useassa paikassa samanaikaisesti, kuten Kateřina Šedán Ratikkasoittajien kiertue 2016? Millaista asiantuntijuutta tarvitaan elokuvatuotannoissa kuten Yael Bartanan True Finn -teoksessa 2014? Tai mitä pitkäkestoisempi teos kuten esimerkiksi Susan Philipszin Kun päivä laskee -installaatio Rautatieasemalla vuonna 2010 edellyttää ylläpidon ja yleisötyön kannalta?

IHMEellä on ollut yhteensä 104 yhteistyökumppania tekniikan, tilojen, asiantuntijaorganisaatioiden, näkyvyyden ja sponsoriyhteistyön kautta. Yhteistyökumppaneiden tuki ja osaaminen on ollut korvaamatonta paitsi teosten toteutumisen, myös IHMEen yleisöjen palvelun ja saavuttamisen kannalta.

Yleisöjen tärkeys IHMEen toiminnalle heijastuu myös festivaaliaikaisten työntekijöiden määrässä, joista suurin osa on ollut IHME-teoksista yleisöille kertovia yleisötyöntekijöitä. Tapahtuma-aikaisia työtekijöitä on ollut yhteensä 120 kappaletta. Tämän lisäksi esimerkiksi elokuvatuotannot kuten Henrik Håkanssonin THE BEETLE edellyttävät lukuisia eri alojen asiantuntijoiden kanssa tehtäviä sopimuksia.

IHME-teoksia tekemässä 55 076 henkilöä

Entä IHMEen yleisöt sitten? Julkisissa ja maksuttomissa tiloissa sijainneet teokset ovat saavuttaneet tähän mennessä 389 553 henkeä. Näistä 55 076 on ollut teoksiin aktiivisesti osallistuneita, kuten vaikkapa Antony Gormleyn Savi ja kollektiivinen keho -teoksen savikuution muovaajia 2009. Yleisömäärä kasvaa vielä, sillä Henrik Håkanssonin IHME-teos 2018 on nähtävissä Yle Areenassa 25.5.2019 saakka.

Teosten ympärille rakennettua, IHME-päivinäkin aiemmin tunnettua, puhe- ja elokuvaohjelmaa on järjestetty vuosittain 2-3 päivän verran. Näitä maksuttomia ohjelmia on ollut seuraamassa 14 920 henkeä. Yhteistyökumppanien kanssa erityisesti lapsille- ja nuorille suunnattuihin IHME-koulun taidekasvatusohjelmiin on osallistunut vuosien varrella yhteensä 12 849 henkeä.

Ihmiset numeroiden takana löytyvät tutustumalla tarkemmin IHMEen vuosijulkaisuihin.

Uuden IHMEen uutisia kerromme 21.5 pidettävän tiedotustilaisuuden jälkeen, tilaa uutiskirje niin saat tiedon ensimmäisten joukossa.