Miten syntyy Theaster Gatesin IHME-teos?

07/02/2017
Theaster Gates & The Black Monks of MississippiTheaster Gates & The Black Monks of Mississippi Photo: Veikko Somerpuro

Nykytaiteen kansainväliset näyttelytilat ja foorumit kuten Documenta ja Venetsian biennaali ovat viime vuosina tuoneet esiin taiteilijoiden kiinnostusta tehdä taidetta, joka kiteytyy lyhytkestoiseen, ainutkertaiseen kokemukseen esiintyjän ja yleisön välillä. Myös vuoden 2017 IHME-teoksen taiteilijan, Theaster Gatesin, lähtökohdat teokselle ovat intensiivisessä, kollektiivisessa läsnäolossa sekä siitä syntyvässä materiaalissa: musiikissa ja sen audiovisuaalisissa tallenteissa. Teoskokonaisuus syntyy Gatesin ja The Black Monks of Mississippi -kokoonpanon yhteistyönä.

Elävän esityksen voimaa

”The Black Monks of Mississippi lähti liikkeelle kiinnostuksestani tutkia amerikkalaista musiikkia menemällä sen juurille. Projekti sai alkunsa Van Abbemuseumissa Eindhovenissa. Siellä pohdimme, onko musta musiikki, sen lisäksi että selviytyi maailmalle Mississippin alueelta, vaikuttanut laajemminkin musiikin tekemiseen. Kokoonpanon nimi ehdottaa, että chant [ihmisäänen ilman instrumentteja tuottama meditatiivinen musiikki], kysymykset iäisyydestä ja näkymättömästä, jotka ovat hengellisen musiikin elementtejä, voisivat olla lähtökohtana monisyisemmälle tunnekokemukselle. Ryhmämme The Black Monks meditoi mustaa musiikkia, chantia ja uskonnollista musiikkia tuodakseen esiin jotakin uutta. Työskentely antoi minulle samalla mahdollisuuden perehtyä mustien saarnan, puheenpitämisen ja julkisen dialogin perinteisiin ja siten laajentaa taiteellista ilmaisuani”, kertoo Theaster Gates kokoonpanon taustoista.

Gates vieraili Helsingissä lokakuussa 2016 tuottaakseen materiaalia tulevaa IHME-teoskokonaisuutta varten. Hänen koolle kutsumassaan ryhmässä olivat mukana rumpali Mikel Patrick Avery, kornetisti ja lukuisia elektronisia soittimia soittava Ben LaMar Gay, pianistit Dwayne Patrick ja Michael Drayton sekä laulaja Yaw Agyeman. Gates itse johtaa mutta myös laulaa kokoonpanon esityksissä, jotka perustuvat improvisaatioon.

Improvisaatio kohtaa arkkitehtuurin

”On mielenkiintoista pohtia improvisaatiota. Se mitä teemme, on kovin riippuvaista siitä, että meillä on syvällistä tietoa niin monenlaisista muodoista… Meidän on mahdollista laulaa Take Me To The Water harjoittelemattomatta ainoastaan siksi, että meillä on selkeä käsitys laulusta. Melodia, sävelkorkeus ja ohjaus tulevat tärkeämmiksi ja improvisoitu osuus alkaa tuntua lähestulkoon puheen jatkeelta”, Gates pohtii.

Lokakuussa The Black Monks of Mississippin jäsenet soittivat yhdessä joka päivä useita tunteja erilaisissa historiallisissa tiloissa:1800-luvun lopulla rakennetussa Andreas-kirkossa Helsingissä, 1700-luvulta peräisin olevassa Suomenlinnan Myllysalissa, 1950-luvulla valmistuneessa Otaniemen kappelissa Espoossa sekä Kansallismuseon holvatussa aulassa, joka on rakennettu 1900-luvun alussa. Musiikin ja arkkitehtuurin vuoropuhelusta syntynyt materiaali tallennettiin, ja siitä syntyy teoskokonaisuus The Black Charismatic: kolme LP-levyä, elokuva ja videoinstallaatio. Tämän lisäksi kokoonpano esiintyy livekonsertissa Temppeliaukion kirkossa torstaina 6.4.

Lue lisää IHME-teoksesta >