Kahdeksas IHME nyt julkaisuna

27/09/2016
TBeeGirlsFestivaalijulkaisun kansikuvassa esiintyy TBeeGirls-duo. Kuva: Veikko Somerpuro

”Tässä projektissa pidän siitä, että se tuputtaa ihmisille musiikkia. Siis haluat tai et, olet yleisön jäsen, ja tätä kutsutaan osallistumiseksi!”

Hamza Walker Ratikkasoittajien kiertueesta, Kateřina Šedán IHME-teoksesta

Satuitko keväällä ratikkaan, jossa esiintyi katusoittajia? Teos tavoitti neljän päivän aikana yli 24 000 ratikkamatkustajaa, joista valtaosan matkamusiikki yllätti iloisesti. Omien sanojensa mukaan taiteilija ei kuitenkaan pyrkinyt siihen, että kokemus olisi kaikille mieluisa. Minkälaisia oletuksia ja odotuksia Šedálla itsellään oli teoksen suhteen?

Ajatus Ratikkasoittajien kiertueesta syntyi, kun taiteilijan huomio kiinnittyi istuinten kummalliseen sijoitteluun Helsingin raitiovaunuissa. Mitä tulkintoja Šedá teki lomittain sijoitetuista penkeistä? Entä mikä oli liikennelaitoksen virallinen selitys sijoittelulle?

Vuoden 2016 festivaalijulkaisusta voit lukea keskustelun Ratikkasoittajien kiertueesta, johon osallistuivat taiteilijan lisäksi myös IHMEen toiminnanjohtaja Paula Toppila ja Renaissance Societyn kuraattori Hamza Walker Chicagon yliopistosta.

Toisin tekemistä

Taiteilijahaastattelun lisäksi vuoden 2016 festivaalia dokumentoiva julkaisu vie takaisin viime kevään tunnelmiin ratikoissa ja Vanhalla. Kuviin on tallentunut yleisön reaktioita ihastuksesta vihastukseen, ja julkaisun lopusta löydät festivaaliohjelman sekä tiedon niistä puheenvuoroista, jotka ovat katseltavissa IHMEen YouTube-kanavalla.

Paula Toppilan IHME-teosta taustoittava johdantoessee sivuaa niin julkisen taiteen tilaajia ja tuottajia koskevia kysymyksiä kuin taiteen käsitteen muutostakin. ”Taide on tila, joka antaa luvan tehdä toisin ja toisin tekemisessä on aina muutoksen mahdollisuus”, Toppila kirjoittaa ja lisää: ”Jo se, että ajoi pysäkkinsä ohi, oli toisin tekemistä.”

Julkaisusta voit lukea myös IHME-koulun yleisötyöstä ja taidekasvatusprojekteista. ”Opin katsomaan nykytaidetta uusin silmin ja tekemään yhteistyötä paremmin. Havaitsin, että ihmiset ovat iloisia, iloa luokkakavereissani”, IHME-kouluprojektiin osallistunut 7. luokan oppilas tiivisti kokemaansa.

Julkaisun näköisversio on luettavissa Issuu-palvelussa. Klikkaa tästä verkkojulkaisuun ja jaa linkkiä eteenpäin >