IHMEen YouTubessa: suorapuheisesti taiteesta

31/08/2016
Nato ThompsonNato Thompson oli yksi IHMEen vuonna 2013 emännöimistä puhujavieraista. Kuva: Kai Widell

Tuoko julkinen taide mieleesi monumentaaliset veistoshankkeet? Vai sittenkin sata tonnia savea, kampakeramiikan kauppakeskuksessa tai katusoittajat raitiovaunuissa? IHMEen tuottamat teokset ovat osoituksia siitä, mitä kaikkea julkisessa tilassa toteutuva taide voi olla. Nykytaiteen muuttaessa jatkuvasti muotoaan keskustelussa nousevat yhä uudestaan esiin myös kysymykset taiteilijan muuttuvista rooleista.

Tekijyys on ollut toistuva teema myös IHMEen puheohjelmassa. Edelleen ajankohtaisiin puheenvuoroihin on mahdollista palata IHMEen YouTubessa, ja ne toimivat myös podcastin tavoin kuulokkeissa – kuuntele missä vain, työmatkalla tai lenkkipolulla!

Vuonna 2013 festivaaliyleisön voitti puolelleen newyorkilaisen Creative Timen taiteellinen johtaja Nato Thompson.

Älä mieti, onko kyse taiteesta

”Mutta onko tämä taidetta?” Työuransa taidemuseossa aloittanutta Nato Thompsonia turhautti museovieraiden toistuva kysymys. ”Älä jää miettimään, onko kyse taiteesta vaiko ei. Paljon tärkeämpää on, onko se mielestäsi kiinnostavaa”, kuraattori kertoo vastanneensa kyselijöille.

Nykyisessä työssään julkista taidetta tuottavassa Creative Timessa Thompson huomasi, että julkisessa tilassa lähtökohta taiteen vastaanotolle on toinen. Arkisessa ympäristössä, museo- tai galleriakontekstin ulkopuolella kohdattu teos herättää kysymyksiä, jotka liittyvät suoraan siihen, mitä teoksessa on meneillään.

Thompson oli IHMEen vieraana vuonna 2013, jolloin puheohjelman teemana oli taide, joka pyrkii muutokseen. Taiteen ja yhteiskunnan rajapinta on myös Creative Timen toiminnan ydintä. ”Museoissa taiteilijat keskittyvät usein siihen, että saavat teoksensa näyttämään taiteelta”, Thompson harmittelee. Creative Timen projekteissa taiteilijat ovat sen sijaan voineet ehdottaa esimerkiksi puolueen perustamista paperittomille kuten Tania Bruguera.

Yleisöään hauskuttaneelta kuraattorivieraalta kuultiinkin myös suorapuheinen kannanotto siihen, voiko taide muuttaa maailmaa.

Nykytaiteen oma TED-konferenssi

Kansainvälisen suosion saavuttaneet TED Talks -tyyliset tapahtumat marssittavat yleisön eteen nimekkään puhujakaartin yhteiskunnan eri aloilta. Aikaa kullekin puhujalle annetaan vajaat parikymmentä minuuttia. Creative Timen vuodesta 2009 järjestämä puhetapahtuma, Creative Time Summit, perustuu TED-konferenssin tapaan lyhyille alustuksille. Maailmalle levinneestä menestyskonseptista Creative Time Summitin erottaa kuitenkin se, että tarkoituksena on ennen kaikkea silloittaa taiteen kentältä nousevat kysymykset muuhun yhteiskuntaan.

Seuraava Creative Time Summit järjestetään 14.–16. lokakuuta Washingtonissa, jossa keskusteluja yhteiskunnallisesta muutoksesta sähköistävät lähestyvät presidentinvaalit. Ohjelmaa voi seurata maksutta verkossa, mutta IHME ja Frame eivät tänä vuonna järjestä Helsinkiin omaa paikallista tapahtumaa. Olisitko sinä tai organisaatiosi seuraava suoratoistolähetyksen järjestäjä?