Kateřina Šedá: ”Slavutych ennätystenkirjaan”

17/05/2016
Brno–Střet-projektiBrno–Střet-projektin nimessä sana 'střet' tarkoittaa yhteentörmäystä ja lausutaan samalla tavalla kuin 'střed', joka tarkoittaa keskustaa. Kuva: Kateřina Šedá

Kateřina Šedá ei tee teoksiaan taidemaailmaa varten. Tänä keväänä toteutunut Ratikkasoittajien kiertue toi katusoittajat raitiovaunuihin ja sai helsinkiläisiltä raitiovaunumatkustajilta ilahtuneen vastaanoton. Arkinen matkanteko ohjautui uusille raiteille.

Juuri nyt työn alla olevat projektit eivät nekään tähtää museo- tai gallerianäyttelyihin. Kesällä on tarkoitus saada ukrainalainen kaupunki Guinnessin ennätystenkirjaan. Myöhemmin syksyllä Šedá aikoo järjestää katujuhlat Pariisin lähiöön.

Made in Slavutych: kaupunkilaisten yhteinen koitos

Parhaillaan taiteilija työskentelee Slavutychin kaupungissa Ukrainassa, yhdessä kaupunkilaisten kanssa. ”Slavutych rakennettiin vuosina 1986–88 Pripyatin asukkaille, joiden kotikaupunki evakuoitiin Tšernobylin ydinonnettomuuden vuoksi”, Šedá kertoo. ”Päätin tehdä Slavutychissa jotakin, mikä kuulostaa ehkä oudolta: aion saada kaupungin Guinnessin ennätystenkirjaan – ihan millä tavalla asukkaat itse päättävätkin sen tehdä. Projekti yhdistää koko kaupungin, koska asukkaat tekevät sen yhdessä. Se ei tule olemaan helppoa.”

Arkkitehtuuriopas ja katujuhlat Pariisin lähiöön

Projekteja on meneillään myös taiteilijan kotimaassa Tšekin tasavallassa. ”Teen nuorten kanssa opaskirjaa Brnon kaupungin jännitteisestä keskusta-alueesta. Haluamme esitellä jokaisen alueen 600 rakennuksesta: yhden asukkaiden tarinoiden kautta, toisen historiansa valossa, kolmannen sen kasviston ja eläimistön ja neljännen kiinnostavan arkkitehtuurinsa kautta. Näin oppaasta tulee aivan erityinen. Asiat esitetään siinä muodossa, että erot valtaväestön ja romanivähemmistön välillä pyyhkiytyvät pois. Alueella vierailevia rohkaistaan kiinnittämään huomiota asioihin, joita he eivät yleensä huomaa.”

Tulevan syksyn taiteilija viettää Les Laboratoires d’Aubervilliers’n residenssissä Pariisin pohjoisella esikaupunkivyöhykkeellä. ”En ollut koskaan kuullut Aubervilliers’stä. Taustatyövaiheessa yllätyin eniten toivottomuudesta, joka oli läsnä kaikkialla. Suurin osa antoi ymmärtää, etteivät asuneet paikassa omasta halustaan – että he olivat vain päätyneet sinne jonkin tai jonkun takia. Ymmärsin, että asukkaiden suurimpia ongelmia oli se, ettei heillä ollut toivoa paremmasta eikä myöskään toista, äärettömän tärkeää asiaa: tunnetta paikkaan kuulumisesta”, Šedá muistelee ensimmäistä vierailuaan lähiössä.

”Kuulin usein ihmisten sanovan, että parasta Aubervilliers’ssä on nopea yhteys Pariisiin – se että sieltä pääsee pois”, hän kertoo ja jatkaa: ”Tätä toivon voivani muuttaa. Kolmen kuukauden aikana aion toteuttaa ensimmäisen osan projektista, joka huipentuu ei-niin-perinteiseen katujuhlaan ja jää myös pysyvästi koettavaksi Aubervilliers’n pääkadulle. Kuten japanilaisessa sanonnassa todetaan: ’Kotipaikkasi on pääomasi.’”

Lue lisää Made in Slavutych -projektista täältä (sivut venäjäksi) ja Brno–Střet-projektista täällä.

Kerromme Šedán ja muiden aiempien vuosien IHME-taiteilijoiden projekteista somessa! Seuraa IHMEen Facebookia, Twitteriä ja Instagramia!