IHME-koulu


  • IHME-teos 2016, koulujen tilausajoratikka / IHME Project 2016, a special tram for schools. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-teos 2016, koulujen tilausajoratikka / IHME Project 2016, a special tram for schools. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-teos 2016, The Entropies kouluratikassa / IHME Project 2016, The Entropies performing for school groups. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-teos 2016, koulujen tilausajoratikka / IHME Project 2016, a special tram for schools. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja / Here and There+ radio workshop ja/and Hassan Maikal. Kuva/photo: Titus Verhe/IHME

  • Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja / Here and There+ radio workshop ja/and Eero Yli-Vakkuri, Hassan Maikal. Kuva/photo: Titus Verhe/IHME

  • Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja / Here and There+ radio workshop. Kuva/photo: Titus Verhe/IHME

  • Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja / Here and There+ radio workshop ja/and Hassan Maikal, Jonna Kalliomäki, Eero Yli-Vakkuri. Kuva/photo: Titus Verhe/IHME

  • Mitä kuuluu+ -ääniopaste / Hear and There+. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Mitä kuuluu+ -kuuntelutilaisuus Itäkeskuksen nuorisotalo Kipinässä / Hear and There+ communal event at the Kipinä Youth Center. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-kouluprojekti Porolahden koulussa / IHME School Project at Porolahti School, Helsinki. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-kouluprojekti Porolahden koulussa / IHME School Project at Porolahti School, Helsinki. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-kouluprojekti Porolahden koulussa / IHME School Project at Porolahti School, Helsinki. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-kouluprojekti Porolahden koulussa / IHME School Project at Porolahti School, Helsinki. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • IHME-kouluprojekti Porolahden koulussa / IHME School Project at Porolahti School, Helsinki. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

Tervetuloa IHME-kouluun!

Vuosittainen IHME-festivaali tuo nykytaiteen julkiseen kaupunkitilaan maalis-huhtikuussa. IHME julkaisee oppimateriaalia ja järjestää opettajien Meidän IHME -tilaisuuden keväällä. IHME-koulu sisältää myös pidempikestoisia taidekasvatusprojekteja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kumppaneitamme kaudella 2015-2016 olivat: Helsingin opetusvirasto, Helsingin nuorisoasiainkeskus, Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma sekä Helsingin kulttuurikeskus (Annantalo).

Kaikki IHME-koulun tapahtumat ja aineistot ovat maksuttomia. Lisätietoja antaa kulttuurituottaja Katja Koskela, katja.koskela[at]ihmefestival.fi

Oivalsin…
uusia asioita luokkalaisistamme ja taiteesta.
että nykytaiteessa kyse voi olla enemmän tekemisestä kuin lopputuloksesta.
että voin tehdä iloa ihmisille.
– 7. luokan oppilaiden palautetta, Porolahden peruskoulu

Lataa IHME 2016 -esite kouluille >

Seuraa meitä ja tilaa IHMEen uutiskirje >

Festivaalin vuosijulkaisuissa 2012-2015 on esitelty myös IHME-koulun ohjelmaa. Julkaisut löydät historia-osiosta >

Päiväkoti Tähtitornin lapset kertoivat sadun IHMEen logosta. Lue satu täältä >


Koulujen ratikkaretket

Tää on mun parasta kuvista ever.
Tuli kuuma tanssiessa.
Ratikassa taide ja arki kohtaavat oikeasti!

IHME-taiteilija 2016 oli Kateřina Šedá, jonka teos Ratikkasoittajien kiertue valloitti Helsingin raitiovaunut 16.–19.3.2016. Kiertueen esiintyjiä olivat kansainväliset katusoittajat. Lue lisää teoksesta >

Koulujen oma tilausajoratikka liikennöi Helsingin keskustassa 16.3.2016, kyytiin nousi lähes 600 oppilasta ja opettajaa eri puolilta kaupunkia. IHME-teokseen oli mahdollista osallistua oppilaiden kanssa myös normaalisti liikennöivillä raitiolinjoilla.

Mukana olleet luokat edustivat monipuolisesti kaupungin eri alueita ja luokanopettajien lisäksi joukossa oli erityisopettajia, kuvataiteen, musiikin, käsityön, äidinkielen ja kirjallisuuden, liikunnan, maantiedon ja biologian opettajia sekä kielikylpyopetuksesta vastaavia. Tilausajoratikassa vieraili 26 luokkaa 17 eri koulusta. Luokista 62 % oli 5. luokkia ja 38 % 7. luokkia. Oppilaat osallistuivat ratikassa toimintaan aktiivisesti: tanssien, laulaen, taputtaen, keskustellen, pohdiskellen ja muusikon esiintymistä dokumentoiden.

IHME-teoksen sisällöt tukivat ilmiökeskeistä oppimista. Ratikkasoittajien kiertueen teemoja olivat vuorovaikutus ja monikulttuurisuus. Ratikkaretken pystyi sijoittamaan esimerkiksi kuvataiteen, musiikin, maantiedon tai elämänkatsomustiedon tunnin ohjelmaksi.

IHME-tehtävät valmistivat ratikka-ajeluun, aktivoivat oppilaita sen aikana sekä syvensivät kokemusta jälkikäteen. Opettajille ja oppilaille suunnatun aineiston laati Päivi Venäläinen. Tutustu IHME-tehtäviin >

Ohjelma kouluille ja opettajille toteutettiin yhteistyössä Helsingin opetusviraston kanssa. Koulutuksellisen tasa-arvohankkeen kouluille oli varattu matkalippuja koululta raitiovaunupysäkille matkustamista varten.


Meidän IHME

Meidän IHME oli keskusteleva ja toiminnallinen opetilaisuus Vanhalla ylioppilastalolla 1.4.2016. Jaoimme kokemuksia Ratikkasoittajien kiertueesta sekä opimme yhdessä nykytaiteesta osana opetustyötä! Koulutuksellisen tasa-arvohankkeen koulujen sijaiskulut maksettiin keskitetysti opetusvirastosta.

Voit katsoa Meidän IHMEen esityksiä IHMEen YouTube-kanavalla >

OHJELMA

Meidän IHME pe 1.4. klo 13.00-15.30
Vanha ylioppilastalo, Mannerheimintie 3, Helsinki
Musiikkisali (2. krs)

Tilaisuuden juontajana toimi taidepedagogiikan lehtori Marja Rastas Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

13.00-13.05: Tervetulosanat
IHMEen toiminnanjohtaja Paula Toppila ja kulttuurituottaja Katja Koskela
13.05-13.20: Poriksen IHME
Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat esittelivät Porolahden peruskoulussa toteutetun IHME-kouluprojektin.
13.20-14.00 Can education save us? Puheenvuoro ja keskustelua englanniksi.
Artistic Director-at-large Jaroslav Andel, DOX Centre for Contemporary Art, Praha

Tauko 20 min.: kahvi/tee ja pientä tarjoilua

14.20-14.40 IHME-tehtävien esittely
Taidekasvattaja, tuottaja Päivi Venäläinen
14.40-15.00 Mitä kuuluu+ -radiotyöpajan esittely
Taiteilija Eero Yli-Vakkuri ja mediatuottaja, artisti Hassan Maikal
15.00-15.10 Näyttämöitä-kulttuurikurssi ja IHME-teos
Kulttuurituottaja Jaana Kokkonen, Annantalo ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Meiju Lampinen
15.10-15.30 Keskustelua, loppusanat
Marja Rastas

Lue lisää puhujista >


Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja nuorille

IHMEen ja Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen yhteinen hanke vuonna 2016 oli Mitä kuuluu+ -radiotyöpaja, joka keräsi Itä-Helsinkiin muuttaneiden nuorten sekä heidän vanhempiensa kokemuksia kaupunkien äänimaisemista. Työpajan aikana tallennettiin muistoja perheiden lähtökaupunkien äänistä sekä Itä-Helsingin nykyistä äänimaisemaa. Kokemuksia kerättiin haastatteluissa, joita suoritettiin perhepiireissä ja alueen nuorisotaloilla. Nuorten omat kuuntelutilaisuudet valmistivat yleisöä siihen, miltä kaupunki tulevaisuudessa kuulostaa. Työ keskittyi perheisiin, jotka ovat lähtöisin islamilaisen kulttuurin vaikutuspiiristä.

Haastatteluiden pohjalta toteutettiin ääniopaste, jota voi käydä kuuntelemassa Itäkeskuksen Kipinässä Stoassa (Turunlinnantie 1 A, Helsinki) ja Kallahden nuorisotalolla (Pohjavedenkatu 5, Helsinki) talojen aukioloaikojen puitteissa. IHME suosittelee!  

Mitä kuuluu+ -konseptin loi monialainen kuvataiteilija Eero Yli-Vakkuri (s. 1981), joka myös veti itse työpajaa. Yli-Vakkuri tunnetaan paikan ehdoilla toteutetuista performansseista, käsitetaiteellisista projekteista sekä teknologia- ja mediakriittisistä videoteoksista.

Katso Eero Yli-Vakkurin puheenvuoro Meidän IHMEessä >

IHMEen ja Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen välisen yhteistyön tavoitteena on osallistaa nuoria, luoda yhteisöllisyyttä nykytaiteen keinoin sekä tuoda näkyville nuorten ajatuksia ja näkökulmia. Nuorisotaloilla vuosittain toteutuva projekti pyrkii aktivoimaan erityisesti niitä nuoria, joille nykytaide ei ole ennestään kovin tuttua. Keskiössä ovat nuoret itse; työskentely tapahtuu heitä kuunnellen, avoimessa dialogissa. Osallistumisen kynnys pidetään matalana: ennakkoilmoittautumista ei tarvita ja projektiin voi osallistua joko useamman kerran tai vain piipahtaen.

Ohjaajina toimivat taiteilijat, joten osallistujat tutustuvat taidealaan myös ammatillisesta näkökulmasta. Kunkin vuoden IHME-teoksen teemat virittävät projektin sisältöä. IHMEen ja nuorisoasiainkeskuksen projekteissa 2012 alkaen ovat työskennelleet seuraavat taiteilijat: Meiju Niskala, Otto Karvonen, Sasha Huber, Kari Cavén ja Eero Yli-Vakkuri.


IHME-kouluprojekti

Opin improvisoimaan ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa.

Oivalsin, että…
taideteos voi olla muutakin kun maalaus tai savityö
jokainen voi tehdä taidetta.
yhteistyö on tärkeää.

Havaitsin, että
taidetta voi tehdä hauskasti ja ilahduttaen ihmisiä.
taidetta voi tehdä missä vain.

– 7. luokan oppilaiden palautetta, Porolahden peruskoulu

IHME-kouluprojektissa 2016 tutkittiin kohtaamista ja vuorovaikutuksen monia tapoja nuorten omassa arjessa seikkailemalla. Taidetyöpajat toteutettiin oppilaiden, opettajien ja kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden yhteisen villin ideoinnin kautta – miten tutkia nuorille ajankohtaisia teemoja nykytaiteen keinoin? Yhteistä teoksesta tuotettiin osallistavasti jälkiä, jotka jaettiin yleisölle kevään IHME-päivillä.

IHME-kouluprojektin 2016 yhteistyökumppani oli Porolahden peruskoulu Helsingin Roihuvuoresta. Suunnittelusta ja ohjauksesta vastasivat Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen maisteriopiskelijat Pauliina Jokela, Inga Mustakallio, Noora Sandgren, Irina Schuvaloff, Laura Wiio-von Konow ja Elina Ylhäisi. Vastuuopettajana Aalto-yliopistossa toimi lehtori Marja Rastas.

IHME-kouluprojekti on vuonna 2012 aloitettu IHMEen ja Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuvataidekasvatuksen muunto-opiskelijoiden kumppanuushanke. Sen tarkoitus on kehittää vuosittaisen IHME-teoksen sisältöihin pohjautuvaa taidekasvatustoimintaa kouluissa, tuoda esiin lasten ja nuorten ajatuksia taiteen keinoin sekä tehdä näkyväksi nykytaiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Kouluprojekti tarjoaa projektia ohjaaville opiskelijoille kokemuksen nykytaiteeseen perustuvan pedagogisen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta.

IHME-kouluprojekti on toteutunut seuraavissa oppilaitoksissa: Helsingin eurooppalainen koulu, Tölö specialiseringsgymnasium, Forssan keskuskoulu, Helsingin saksalainen koulu, Helsingin Diakoniaopisto, Rauman freinetkoulu, Arabian peruskoulu, Pohjois-Tapiolan koulu ja Porolahden peruskoulu.


Kulttuurikurssit

Helsingin kulttuurikeskuksen palveluna kulttuurikurssit edistävät osaltaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta. Kulttuurikurssit on tarkoitettu yläkoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opetusryhmille. Ideana on, että opettaja liittää teemallisen kurssin monipuolisen ohjelman osaksi omaa opetustaan. Kurssiohjelmiin kuuluu mm. teatteri-, esitys- ja näyttelykäyntejä, asiantuntijatapaamisia ja työpajoja. Keväällä IHME-teos 2016, Kateřina Šedán Ratikkasoittajien kiertue, oli keskeinen osa Annantalon Näyttämöitä -kulttuurikurssin ohjelmaa.