IHME-koulu


  • Kuvataiteilija Otto Karvonen suunnitteli IHME-merkkipajan nuorille vuonna 2013. / Visual artist Otto Karvonen designed the IHME Sign Workshop for young people in 2013. Kuva/photo: Otto Karvonen

  • IHMEjuttua nuorten kanssa teki esitystaiteilija Meiju Niskala vuonna 2012. / IHMazing Stuff was a project by performance artist Meiju Niskala in 2012. Kuva/photo: Kai Widell

  • Rauman freinetkoulussa valmistui sarjakuvadioraamoja, IHME-kouluprojekti 2014. / The comic-strip dioramas were made at Rauma Freinet School, IHME School Project 2014. Kuva/photo: Titus Verhe

  • Kannelmäen nuoret toteuttivat vuonna 2014 julkisen teoksen Pohjois-Haagan juna-asemalle. IHME Re-Action -projektista vastasi kuvataiteilija Sasha Huber. / Young people from Kannelmäki, Helsinki made a public work in Pohjois-Haaga railway station. The concept IHME Re-Action was run by visual artist Sasha Huber. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Kuvataiteilija Kari Cavénin Valehtelijoiden Klubi vieraili viidellä nuorisotalolla alkuvuodesta 2015. / Liars' Club, led by visual artist Kari Cavén, visited five youth centres in 2015. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Mitä kuuluu+ -kuuntelutilaisuuksissa 2016 kuultiin islamilaistaustaisten nuorten ja heidän perheidensä muistoja. / Hear and There+ radio workshop culminated in "hearings" where the memories of young people and their families could be listened. The project focused on families whose origins are in Islamic culture. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Poriksen IHME: Porolahden koulun 7. luokkalaiset tekivät taidetempauksia oman koulun yleisissä tiloissa keväällä 2016. / The 7. grade pupils of Porolahti Elementary School explored their own school building during the project Poriksen IHME 2016. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

  • Helsinkiläiset luokat osallistuivat Kateřina Šedán IHME-teoksen 2016, Ratikkasoittajien kiertueen ratikka-ajelulle maaliskuussa. Esiintymässä The Entropies. / The school groups from Helsinki participated Tram Buskers' Tour, the IHME Project 2016 by Kateřina Šedá in March. Performing The Entropies. Kuva/photo: Veikko Somerpuro

Tervetuloa IHME-kouluun

Seikkailuja koulurakennuksessa, luokan yhteinen aikakapseli, hehkuvia valomaalauksia, jänniä kohtaamisia ratikassa…

IHME-festivaali tuo nykytaiteen julkiseen kaupunkitilaan joka kevät. IHME julkaisee tehtäviä ja järjestää opettajien Meidän IHME -tilaisuuden keväällä. IHME-koulu sisältää myös pidempikestoisia taidekasvatusprojekteja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Seuraava IHME-festivaali järjestetään huhtikuussa 2017. IHME-teos 2017 on Theaster Gatesin The Black Charismatic.

Kaikki IHME-koulun tapahtumat ja aineistot ovat maksuttomia. Kaudella 2015-2016 toiminnassa oli mukana yhteensä 832 henkilöä.

IHME-koulun viisivuotisessa historiassa korostuu toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen palautteen pohjalta. Pääkumppaneitamme ovat Helsingin nuorisoasiainkeskus ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma. Lisäksi olemme tehneet yhteistyötä Helsingin kulttuurikeskuksen, Helsingin opetusviraston, Laurea-ammattikorkeakoulun ja kansainvälisen MAPSI-hankkeen sekä useiden koulujen ja oppilaitosten kanssa.

Opettaja, kiinnostuitko kumppanuudesta tai tulevista tapahtumista? Lisätietoja antaa kulttuurituottaja Katja Koskela, katja.koskela[at]ihmefestival.fi, p. 045 235 0080. Voit myös ilmoittaa yhteystietosi (nimi, koulu, sähköpostiosoite) tiedotuslistallemme.

Vuosijulkaisuissa 2012-2015 on esitelty mm. IHME-koulun ohjelmaa. Julkaisut löydät historia-osiosta >
Päiväkoti Tähtitornin lapset kertoivat sadun IHMEen logosta. Lue satu täältä >

Seuraa meitä Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa sekä tilaa IHMEen uutiskirje >
Festivaalin YouTube-kanavalta löydät puheenvuoroja taiteilijoilta, tutkijoilta ja muilta kulttuurikentän toimijoilta.


Kouluvierailut IHME-teoksella

IHME-teos tarjoaa keväisin ainutkertaisen taidekokemuksen lapsille ja nuorille. Sen teemojen pohjalta on luontevaa suunnitella ilmiökeskeistä opetusta, jossa oppilas on aktiivinen toimija. Koska tilausteos on joka vuosi uusi, myös osallistumisen tavat vaihtelevat. IHME-teos 2017 on Theaster Gatesin The Black Charismatic ja kouluvierailujen käytännöistä kerromme alkuvuonna 2017.

Keväällä 2016 lähes 600 oppilasta ja opettajaa osallistui IHME-teokseen, Kateřina Šedán Ratikkasoittajien kiertueelle. Kiertueen esiintyjiä olivat kansainväliset katusoittajat ja koulujen oma tilausajoratikka liikennöi Helsingin keskustassa 16.3. Mukana olleet luokat edustivat monipuolisesti kaupungin eri alueita ja luokanopettajien lisäksi joukossa oli erityisopettajia, kuvataiteen, musiikin, käsityön, äidinkielen ja kirjallisuuden, liikunnan, maantiedon ja biologian opettajia sekä kielikylpyopetuksesta vastaavia.
Lue Helsingin Sanomien juttu kouluratikasta >
Katso Ratikkasoittajien kiertue video YouTubesta >


Meidän IHME

Meidän IHME on keskusteleva ja toiminnallinen opetilaisuus, joka järjestetään vuosittain. Kuulemme kiinnostavia puheenvuoroja taidekasvatuksesta ja oppimisesta, jaamme näkemyksiä IHME-teoksen teemoista, opimme yhdessä nykytaiteesta opetuksen lähtökohtana. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Seuraavasta Meidän IHMEestä tiedotamme alkuvuodesta, tilaisuus pidetään huhtikuussa 2017.

Meidän IHMEen esityksiä löydät IHMEen YouTube-kanavalta >


IHME-paja nuorille

Tule mukaan Mitään mieltä –pajakerroille!
Torstaisin 2.2. – 28.4.2017 klo 18-20
Kannelmäen nuorisotalo, Kanneltalo, Klaneettitie 5, Helsinki
Huom! To 23.2. tapahtumapaikkana on poikkeuksellisesti Reaktori, talviloman suurin nuorten tapahtuma Messukeskuksessa, osoite Messuaukio 1, Helsinki.

Seuraa hanketta IHME-pajan Facebook-sivulla >
#ihmepaja #ihme2017

IHME-pajan 2017 "Mitään mieltä" tunnuskuva

IHME-pajan 2017 ohjaa taiteilijaduo Kalle Hamm (s. 1969) ja Dzamil Kamanger (s. 1948). Hamm ja Kamanger ovat hankkeen ensimmäisiä residenssitaiteilijoita; he työskentelevät Kannelmäen nuorisotyön yksikössä viikoittain kolmen kuukauden ajan.

Mitään mieltä -niminen IHME-paja tulee koostumaan 14 työpajan sarjasta, jossa tuunataan siirrettävää pop up -telttaa nuorten omaan käyttöön. Työpajoissa nuoret pohtivat, mikä on heille merkityksellistä. Työskentely on käsillä tekemistä: osallistujat ilmaisevat mielipiteitään valmistamalla telttaan kiinnitettäviä viirejä, rintanappeja, banderolleja.

Kannelmäen nuoret ovat kyselyissä esittäneet toiveen oman lähiympäristönsä elävöittämisestä, ja keväällä toiminnan perustasoksi on otettukin koko asuinalue. Teltta on avoin myös alueen asukkaille, ja nuoret voivat myöhemmin lainata sitä tapahtumien järjestämistä varten.

IHMEen ja Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen välisen yhteistyön tavoitteena on tuoda esiin nuorten ajatuksia ja näkökulmia sekä luoda yhteisöllisyyttä nykytaiteen keinoin. Nuorisotaloilla vuosittain toteutuva projekti, IHME-paja pyrkii aktivoimaan erityisesti niitä nuoria, joille nykytaide ei ole ennestään kovin tuttua. Keskiössä ovat nuoret itse; työskentely tapahtuu heitä kuunnellen, avoimessa dialogissa. Osallistumisen kynnys pidetään matalana: ennakkoilmoittautumista ei tarvita ja projektiin voi osallistua joko useamman kerran tai vain piipahtaen.

Ohjaajina toimivat taiteilijat, joten osallistujat tutustuvat taidealaan myös ammatillisesta näkökulmasta. Kunkin vuoden IHME-teoksen teemat virittävät projektin sisältöä. IHMEen ja nuorisoasiainkeskuksen projekteissa 2012 alkaen ovat työskennelleet seuraavat taiteilijat: Meiju Niskala, Otto Karvonen, Sasha Huber, Kari Cavén ja Eero Yli-Vakkuri.

IHMEjuttu aloitti IHME-pajat vuonna 2012, koe osallistuneiden nuorten esitys YouTubessa >
Katso Eero Yli-Vakkurin puheenvuoro Meidän IHMEessä 2016 >


IHME-kouluprojekti

Opin improvisoimaan ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa.

Havaitsin, että
taideteos voi olla muutakin kun maalaus tai savityö.
taidetta voi tehdä hauskasti ja ilahduttaen ihmisiä.

– 7. luokan oppilaiden palautetta, Porolahden peruskoulu

IHME-kouluprojekti on vuonna 2012 aloitettu IHMEen ja Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuvataidekasvatuksen muunto-opiskelijoiden kumppanuushanke. Sen tarkoitus on kehittää vuosittaisen IHME-teoksen sisältöihin pohjautuvaa taidekasvatustoimintaa kouluissa, tuoda esiin lasten ja nuorten ajatuksia taiteen keinoin sekä tehdä näkyväksi nykytaiteen ja taidekasvatuksen rajapintoja. Kouluprojekti tarjoaa projektia ohjaaville opiskelijoille kokemuksen nykytaiteeseen perustuvan pedagogisen projektin suunnittelusta ja toteutuksesta.

IHME-kouluprojekti on toteutunut seuraavissa oppilaitoksissa: Helsingin eurooppalainen koulu, Tölö specialiseringsgymnasium, Forssan keskuskoulu, Helsingin saksalainen koulu, Helsingin Diakoniaopisto, Rauman freinetkoulu, Arabian peruskoulu, Pohjois-Tapiolan koulu ja Porolahden peruskoulu.

Katso Poriksen IHMEen eli IHME-kouluprojektin 2016 esittely >